Jag går just nu en copywritingkurs på Berghs och tänkte dela resultatet av förra veckans inlämningsuppgift.
Uppdraget: Scooterman är ett brittiskt företag som vill pröva sina vingar på den svenska marknaden.
Affärsidén bygger på att man bokar Scooterman när man är på krogen och har druckit för mycket för att köra hem sin bil.
Scooterman kommer och lägger den ihopfällbara scootern i bagageluckan och kör sedan dig och bilen hem. Företaget tänker att det ska kosta ungefär lika mycket som att åka Taxi.
- Målgrupp: Bilägare som bor utanför staden.
- Kanaler: Radioreklam (som ska sändas i rusningstrafik)+ samarbeten med restauranger och barer t ex budskap på drinkunderlägg, skyltar på toaletter etc
- Ta fram ett huvudargument som Scooterman skulle kunna använda vid lanseringen på den svenska marknaden.
- ”Översätt” huvudargumenten till en reklamidé som kommunicerar huvudargumentet i kanalerna ovan.
Min lösning:
Scooterman – din ansvarsfulla vän i natten
Huvudbudskap: Ibland önskar man att man planerat lite bättre. Livet är stressigt och ibland missförstår vi varandra, ibland glömmer vi, ibland har vi inte ens tid att tänka efter. Ja, ibland blir det tokigt.
Scooterman är en vän som aldrig sviker eller ballar ur, en vän som bryr sig, en vän som ser till att du inte skadar dig själv, eller andra, eller miljön och som ordnar att både du och bilen kommer hem tryggt och säkert när kvällen är slut.
Det här budskapet sammanfattar tjänstens unika fördelar: frihet, trygghet och bekvämlighet.
Jag har smalnat av målgruppen något för att tydligare se behov och möjligheter. Den viktigaste målgruppen är unga bilägare som ser bilen som något mer än ett transportmedel, som gärna tar ett glas och som ofta åker taxi hem på kvällen. Men det kan även vara skötsamma småbarnsföräldrar som inte går ut så ofta och som inte planerat för en helkväll.
Reklamidé: Scooterman ska inte vara förebrående eller ha åsikter om målgruppen. Scooterman bara dyker upp och löser problemet, precis som en ansvarsfull vän skulle göra.
Radiospot 1 – Telefonsamtalet: Vi följer två vänner som, över telefon försöker reda ut vad som hände igår kväll. Långsamt faller pusselbitarna på plats, det blev sent, ett glas för mycket, men bilen står snyggt parkerad utanför, det var någon som hjälpte … Visst fan, Scooterman körde mig hem!
(Idén är tungt inspirerad av filmen ”The Hangover”, 2009.)
Radiospot 2 – Diskussionen: Vi följer ett par till bilen, båda har druckit och båda är fast övertygade om att den andre inte druckit och därför ska köra.
Coasters/Dekaler – Samarbeten med krogar kan vara ett sätt att få ut budskapet när det behövs som mest. Även servis- och barpersonal kan vara involverade och agera ansvarsfull vän i natten. Jag skrev tre varianter med copy och som kombineras med Scootermans logga, QR-kod, och telefonnummer.
- Copy 1: “Tog du bilen? Ingen fara, Scooterman kör både dig och bilen hem.”
- Copy 2: “Om kvällen slutar vilt, kör Scooterman hem dig lugnt.”
- Copy 3: “Vem kör egentligen?”
Bifogar manus nr 2 nedan.
Lämna ett svar